Ορθόδοξη λατρεία: Το ημερήσιο λειτουργικό πρόγραμμα και η κατ’ οίκον προσευχή των λαϊκών
Ο ημερήσιος κύκλος – η βάση της λατρείας. Φωτογραφία: ΕΟΔ
Η θεία λατρεία είναι ο θησαυρός της πίστης και της πνευματικής εμπειρίας. Είναι σημαντικό να το κατανοούμε αυτό, διότι με τη λατρεία της η Εκκλησία όχι μόνο υψώνει προσευχή προς τον Θεό, αλλά και αποκαλύπτει στον άνθρωπο όλο τον πλούτο της πίστης και της ζωής εν Χριστώ. Γι’ αυτό ο άγιος Ιωάννης της Κρονστάνδης έγραφε: «Με τη θεία της λατρεία η Ορθόδοξη Εκκλησία μας ανατρέφει ως πολίτες του ουρανού».
Γιατί είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τη δομή της θείας λατρείας;
Η γνώση της λειτουργικής τάξεως δεν είναι προνόμιο μόνο των ιερέων και των εκκλησιαστικών υπηρετών, αλλά αποτελεί αναγκαία ανάγκη για κάθε Ορθόδοξο χριστιανό. Διότι πάνω στη λατρεία του ναού πρέπει να βασίζεται η κατ’ οίκον προσευχή μας – η τάξη της, ο ρυθμός της και η σύνθεσή της.
Αυτό σημαίνει ότι κάθε λαϊκός πρέπει όχι μόνο να γνωρίζει την ακολουθία, αλλά και να μπορεί να χρησιμοποιεί, έστω και βασικά, τα κύρια λειτουργικά βιβλία.
Σε πολλούς αυτά τα λόγια μπορεί να φανούν παράξενα και δύσκολα να εφαρμοστούν. Όμως, επί πολλούς αιώνες, έως και τον 19ο αιώνα, οι πρόγονοί μας χρησιμοποιούσαν αυτά τα βιβλία όχι μόνο στον ναό, αλλά και στο σπίτι, ακόμη και όταν δεν υπήρχε ιερέας.
Ιστορική αναδρομή: Από τα λειτουργικά βιβλία στο προσευχητάρι
Δεν είναι περίεργο, αφού το προσευχητάρι στη σύγχρονη μορφή του διαδόθηκε ευρέως μόλις στα τέλη του 18ου αιώνα, ιδιαίτερα σε περιοχές όπου υπήρχε έντονη επιρροή της ενοτικής πρακτικής. Στην καθολική παράδοση προέκυψε η διάκριση μεταξύ της κατ’ οίκον προσευχής των λαϊκών και του κλήρου. Σταδιακά αυτή η διάκριση εδραιώθηκε, και οι πρωινές και βραδινές ακολουθίες, που αρχικά δημιουργούνταν ως υποκατάστατο των λειτουργικών κειμένων, έγιναν υποχρεωτικές για όλους.
Την ίδια στιγμή, πολλά ιστορικά μνημεία και πατερικές οδηγίες αναφέρουν μια άλλη, παλαιότερη πρακτική. Για παράδειγμα, στο «Domostroi» αναφέρεται ότι οι λαϊκοί πρέπει να διαβάζουν στο σπίτι την ακολουθία του εσπερινού και του όρθρου. Ακόμη και τον 19ο αιώνα, ο άγιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος στις επιστολές του δίνει οδηγίες στους λαϊκούς για το πώς, μαζί με τις προσευχές από το προσευχητάρι, να διαβάζουν στο σπίτι τον εσπερινό με το απόδειπνο, τον όρθρο με τις ώρες και ακόμη και τον μεσημβρινό κανόνα.
Δυναμική και βάθος της κατ’ οίκον προσευχής
Χάνοντας τη σύνδεση με τη ναϊκή λατρεία, η κατ’ οίκον προσευχή έχασε τον εκπληκτικό συνδυασμό σταθερότητας και ανανέωσης, που χαρακτηρίζει όχι μόνο τη λειτουργική υπηρεσία, αλλά και ανταποκρίνεται στη φύση και την ψυχή του ανθρώπου.
Αφενός, χρειάζεται να νιώθουμε σταθερή στήριξη και συνέχεια, αφετέρου – κίνηση και ανανέωση.
Αν η κατ’ οίκον ακολουθία στερείται αυτής της δυναμικής, τα λειτουργικά κείμενα της Εκκλησίας μας εισάγουν σε έναν πλούσιο φάσμα πνευματικών καταστάσεων: από την μετάνοια και την παράκληση για βοήθεια έως την ευχαριστία, τη χαρά και τον έπαινο.
Ζώντας τις ημέρες του χρόνου μαζί με τη λατρεία, δεν αισθανόμαστε μόνο την πνευματική ανανέωση κάθε εορτής και νηστείας, αλλά προσευχόμαστε, μαθαίνουμε την πίστη, στοχαζόμαστε και εμπλουτίζουμε τη πνευματική μας ζωή με την εμπειρία και τη σοφία της Εκκλησίας. Και αυτά δεν είναι απλά λόγια.
Κάθε εκκλησιαστική ακολουθία δεν είναι απλώς μια διαδοχή προσευχών, αλλά μια πολύπλευρη πνευματική πράξη, που περιλαμβάνει τη μελέτη των εντολών του Θεού και τον στοχασμό πάνω σε αυτές, τις δεήσεις προς τον Θεό, την παράθεση των κειμένων της Αγίας Γραφής και της εμπειρίας των Πατέρων, την αναπαράσταση πνευματικών αισθήσεων, τη διδασκαλία των δογματικών θέσεων της πίστης, των ηθικών κανόνων και της εκκλησιαστικής ιστορίας.
9 ακολουθίες του ημερήσιου κύκλου: σύντομη επισκόπηση
- Όλα αυτά τα στοιχεία εκδηλώνονται στις ακολουθίες του ημερήσιου κύκλου. Καθεμία από αυτές αγιάζει συγκεκριμένη ώρα της ημέρας και συνδέεται με ιδιαίτερες αναμνήσεις από την ιστορία της σωτηρίας μας. Σύμφωνα με το Τυπικό, μέσα στο 24ωρο μπορούμε να τελέσουμε 9 είδη λατρείας: εσπερινό, απόδειπνο, μεσονυκτικό κανόνα, όρθρο, Πρώτη, Τρίτη, Έκτη, Ένατη ώρα και τον Εικόνα. Σε αυτόν τον συνεχώς επαναλαμβανόμενο κύκλο συνδέονται επίσης ο εβδομαδιαίος και ο ετήσιος κύκλος. Αλλά σήμερα θα επικεντρωθούμε μόνο στις ημερήσιες ακολουθίες.
- Ο Εσπερινός ανοίγει τη λειτουργική ημέρα (καθώς τα εκκλησιαστικά 24ωρα αρχίζουν από το βράδυ). Οι προσευχές του προετοιμάζουν την καρδιά για ευχαριστία για όσα έχουμε βιώσει. Το Απόδειπνο είναι ακολουθία που τελείται μετά το δείπνο και, σύμφωνα με το Τυπικό, δεν συνδέεται με τον Εσπερινό, μετά τον οποίο πρέπει να ακολουθεί γεύμα. Το Απόδειπνο είναι η ακολουθία «πριν τον ύπνο».
- Η Μεσονυκτική Ακολουθία τελείται περίπου τα μεσάνυχτα. Βασίζεται στην παραβολή των δέκα παρθένων, που είναι ξύπνιες και περιμένουν τον Νυμφίο – τον Κύριο.
- Ο Όρθρος, που τελείται μετά τον ύπνο, ευχαριστεί τον Κύριο για τη νύχτα που πέρασε και τη νέα ημέρα, υπενθυμίζει την εμφάνιση του Σωτήρα στον κόσμο. Σε αυτόν εκδηλώνονται ιδιαίτερα όλα τα στοιχεία της λατρείας που αναφέρθηκαν παραπάνω.
- Οι Ώρες (Πρώτη, Τρίτη, Έκτη, Ένατη) είναι μικρές ακολουθίες, συνδεδεμένες με συγκεκριμένη ώρα της ημέρας και γεγονότα: την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος, τη σταύρωση και τον θάνατο του Κυρίου, καθώς και άλλες στιγμές που αγιάζουν τη ροή του χρόνου και συνδέουν την προσωπική ζωή του πιστού με την ιστορία της σωτηρίας.
- Η Ακολουθία των Εικόνων καταλαμβάνει ιδιαίτερη θέση. Δεν είναι καθημερινή υποχρεωτική ακολουθία λόγω της προέλευσής της – πρόκειται για αρχαίο ασκητικό τυπικό αυτοευχαριστήσεως των Αγίων Μυστηρίων, που συμβολικά αναπαριστά τη Θεία Λειτουργία.
Η ίδια η Θεία Λειτουργία δεν ανήκει στον ημερήσιο κύκλο και μπορεί να τελείται σε διαφορετικές ώρες, αλλά πάντα υπό συγκεκριμένες συνθήκες, που δεν είναι πάντοτε και για όλους κατάλληλες. Αυτό χρειάζεται ξεχωριστή συζήτηση.
Σήμερα γνωριστήκαμε πολύ συνοπτικά με τη σειρά των ημερήσιων ακολουθιών. Καθεμία έχει το δικό της νόημα και τελείται σε συγκεκριμένη ώρα. Στο μέλλον θα εξετάσουμε κάθε ακολουθία πιο αναλυτικά, ώστε να δούμε πόσο βαθιά και σοφά οργανωμένη είναι η προσευχητική ζωή της Εκκλησίας και να αντλήσουμε από αυτή πνευματικό όφελος και έμπνευση για τη δική μας ζωή.
Ουκρανική έκδοση (ΕΟΔ)
Читайте также
Ορθόδοξη λατρεία: Το ημερήσιο λειτουργικό πρόγραμμα και η κατ’ οίκον προσευχή των λαϊκών
Ας μιλήσουμε για το ποιες ακολουθίες υπάρχουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία και γιατί η γνώση του ημερήσιου κύκλου των ακολουθιών είναι απαραίτητη για κάθε λαϊκό.
Πώς να φτάσουμε στον Ουρανό: Ο Ιωάννης της Κλίμακος για την προσευχή
Διάλογος με έναν Αιγύπτιο ερημίτη για την προσευχή ως μητέρα των αρετών, την προσοχή, τη συντομία και τον αγώνα κατά της διάσπασης.
Μπορεί ο διάβολος να κατοικήσει στην τεχνητή νοημοσύνη;
Εξετάζουμε αν η τεχνητή νοημοσύνη είναι απλώς ένα εργαλείο ή αν μπορεί να γίνει όργανο του κακού και ακόμη σκεύος δαιμονικών δυνάμεων.
Διηγήσεις για την αρχαία Εκκλησία: οι απόστολοι, οι προφήτες και οι διδάσκαλοι
Στους πρώτους χρόνους μέσα στην Εκκλησία, εκτός από τους επισκόπους και τους διακόνους, υπήρχαν και άλλες θέσεις: απόστολοι, προφήτες και διδάσκαλοι. Ποιοι ήταν αυτοί οι άνθρωποι και ποια διακονία εκπλήρωναν;
Πολυγαμία και αιμομικτικοί γάμοι: γιατί αυτό υπήρχε στους πατριάρχες της Παλαιάς Διαθήκης;
Αναλύουμε τα δύσκολα ζητήματα της Παλαιάς Διαθήκης: γιατί ο Αβραάμ, ο Ιακώβ και άλλοι προπάτορες είχαν γάμους που αργότερα απαγορεύτηκαν από τη Νομοθεσία του Σινά.
Οι πειρασμοί της διαδικτυακής αποστολής: πώς να μην χάσεις τον Χριστό στην καταδίωξη για τα likes
Γιατί η διασκέδαση, το hype και η τυφλή εμπιστοσύνη στους bloggers αντικαθιστούν τη σοβαρή πνευματική ζωή και βλάπτουν την πίστη στο ορθόδοξο τμήμα του διαδικτύου;