Το Ευαγγέλιο είναι η Καλή Είδηση: πώς να την ακούσεις μέσα στη φασαρία;
Το Ευαγγέλιο – μαρτυρία για τον ενσαρκωμένο Θεό. Φωτογραφία: ΕΟΔ
Η αφήγηση του αποστόλου Παύλου για τη «μη κοσμικότητα» του Ευαγγελίου δύσκολα μπορεί να περάσει απαρατήρητη. Στην Επιστολή προς Γαλάτες γράφει ότι το Ευαγγέλιο «δεν είναι ανθρώπινο» (Γαλ. 1:11).
Αν δεν είναι ανθρώπινο, τότε είναι του Θεού· και αν είναι του Θεού, τότε είναι Ιερό.
Συχνά ακούμε ότι το Ευαγγέλιο είναι ιερό και θεόπνευστο. Όμως θα μπορέσουμε να νιώσουμε αυτές τις ιδιαίτερες ιδιότητες της Γραφής μόνο όταν βυθιστούμε στην ανάγνωσή της, όταν θελήσουμε να τη ζήσουμε μαζί με τους μάρτυρες της έλευσης του Σωτήρα στον κόσμο.
Τι είναι η «Καλή Είδηση»;
Για να γίνει το Ευαγγέλιο κατανοητό και προσιτό σε εμάς, αξίζει πάντα να θυμόμαστε την αρχική του σημασία.
Το Ευαγγέλιο προέρχεται από τα αρχαία ελληνικά: εὖ (καλό) + ἄγγελος (αγγελία, είδηση) και σημαίνει κυριολεκτικά «καλή είδηση» ή «ευχάριστο μήνυμα».
Από αυτό συνάγεται ότι από αρχαιοτάτων χρόνων οι άνθρωποι, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, υπήρξαν αποδέκτες του Ευαγγελίου.
Το πρώτο καλά νέο το έλαβαν οι πρόγονοί μας, Αδάμ και Εύα, όταν μετά την πτώση τους άκουσαν την παρακαταθήκη από τον Θεό. Ο Δημιουργός τους διαβεβαίωσε ότι στο μέλλον η ανθρωπότητα θα περιμένει τη γενική λύτρωση μέσω του σπέρματος της Γυναίκας, που θα καταστρέψει την πρωτόπτωτη αμαρτία. Στη συνέχεια, το ίδιο Ευαγγέλιο επαναλάμβαναν οι προφήτες, που προετοίμαζαν τον εβραϊκό λαό για την έλευση του Μεσσία – του Λυτρωτή.
Αυτή την προπαρασκευαστική αποστολή ολοκλήρωσε ο αρχάγγελος και ευαγγελιστής Γαβριήλ, αναγγέλλοντας πρώτα τη γρήγορη σύλληψη του τελευταίου προφήτη, του Ιωάννη του Προδρόμου, και έπειτα – τη γέννηση του Χριστού από την Υπερευλογημένη Μητέρα Του.
Ο Λόγος του Θεού – «δόρυ» για την ψυχή
Μετά την έναρξη της κηρύξεως του Ιησού, το Ευαγγέλιο απέκτησε το γνώριμο για εμάς πλαίσιο. Έγινε μαρτυρία για τον ενσαρκωμένο Θεό και ταυτόχρονα – μαρτυρία του ενσαρκωμένου Θεού.
Η σημασία του Ευαγγελίου για τους Χριστιανούς περιγράφεται συνοπτικά από τον Έλληνα βιβλειακό μελετητή Ι. Καραβιδόπουλο. Επισημαίνει ότι «Το Ευαγγέλιο σημαίνει σωτήρια είδηση, του περιεχομένου της οποίας είναι ο Χριστός, και του σκοπού της – η μετάνοια όλων των ανθρώπων που δέχονται αυτή την είδηση και ζουν τη νέα ζωή υπό τη σκέπη του Σταυρού του Χριστού».
Το Ευαγγέλιο του Χριστού μπορεί σε κάποιο βαθμό να συγκριθεί με ένα παιχνίδι ντάρτς, όπου κάθε βέλος είναι ο Λόγος του Θεού και ο στόχος είναι η ψυχή μας.
Ο Κύριος ρίχνει τον Λόγο Του κατευθείαν στην ψυχή με την ίδια δύναμη για όλους. Όμως, ανάλογα με το πόσο ήρεμος ή θυελλώδης είναι ο καιρός, τόσο αυξάνεται ή αντίθετα μειώνεται η πιθανότητα το βέλος να φτάσει στον στόχο.
Αν η ψυχή κυριεύεται από την καταιγίδα της κοσμικής φασαρίας, τότε ο Λόγος του Θεού θα πέσει στο «γάλα». Δεν θα επηρεάσει καθόλου τα συναισθήματα και τις σκέψεις μας. Αν όμως γύρω από την ψυχή κυριαρχεί η ηρεμία της προσευχής, τότε το βέλος του Ευαγγελίου θα πετύχει σίγουρα την «δέκα». Σε αυτή την περίπτωση, ο άνθρωπος θα δεχθεί μέσα του τον ευαγγελικό Λόγο και θα οικοδομήσει τη ζωή του σύμφωνα με το Ευαγγέλιο, κάτι που αναπόφευκτα θα τον οδηγήσει σε μετάνοια της ψυχής.
Γιατί το Ευαγγέλιο είναι τέσσερα και όχι ένα;
Κάποιος μπορεί να μπερδευτεί όταν ανοίξει το κείμενο της Καινής Διαθήκης και δει εκεί τέσσερα διαφορετικά Ευαγγέλια: του Ματθαίου, του Μάρκου, του Λουκά και του Ιωάννη. Και τότε προκύπτει το ερώτημα: είναι ένα το καλά νέο ή είναι διαφορετικά;
Το Ευαγγέλιο είναι πάντα ένα, όπως και ο Θεός είναι πάντα Ένας. Αλλά, όπως ο Θεός είναι Τριαδικός στις υποστάσεις Του, έτσι και το Ευαγγέλιο είναι τετραπλό στις μορφές του.
Γι’ αυτό και οι τέσσερις αφηγήσεις, αν και διαφέρουν στον χαρακτήρα και στο κυριολεκτικό περιεχόμενο του κειμένου, είναι με θαυμαστό τρόπο ενωμένες στην περιγραφή της σωτήριας αποστολής και του λυτρωτικού άθλου του Ιησού Χριστού. Κάθε ευαγγελιστής εκφράζει μια ξεχωριστή υπόσταση του Ευαγγελίου – ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Κηρύξεως του Κυρίου.
Ο Ματθαίος έγραψε το Ευαγγέλιο εκφράζοντας αντίθεση προς την επιδεικτική «ευσέβεια» των Ιουδαίων. Γι’ αυτό το ευαγγέλιό του αφθονεί σε εβραϊκές παραπομπές και σε έναν καθαρά ιουδαϊκό τρόπο ερμηνείας των ιερών κειμένων.
Ο Μάρκος απευθυνόταν στους απλούς ανθρώπους που διψούσαν να γνωρίσουν την Αλήθεια. Γι’ αυτό το Ευαγγέλιό του ξεχωρίζει για την απλότητα του ύφους, και ο Χριστός παρουσιάζεται στους αναγνώστες ως ο φροντιστικός Υιός του Ανθρώπου, που δεν επιθυμεί τον θάνατο του αμαρτωλού, αλλά να «επιστρέψει από την οδό του και να ζήσει» (Ιεζ. 33:11).
Ο Απόστολος Λουκάς επιχείρησε να λεπτομερήσει όσο το δυνατόν περισσότερο την ευαγγελική ιστορία, συμπεριλαμβάνοντας τα παιδικά χρόνια της ζωής του Σωτήρα. Αυτή η μοναδική περιγραφή απουσιάζει από τους άλλους ευαγγελιστές.
Και τέλος, ο Ιωάννης ο Θεολόγος μας αποκάλυψε το «Ευαγγέλιο της Αγάπης», στο οποίο παρουσίασε τον Κύριο Ιησού ως τον Πατέρα που αγαπά και ελεεί.
Το κλειδί για την αλλαγή του κόσμου - είναι στη σιωπή.
Όταν διαβάσουμε προσεκτικά το Ευαγγέλιο, θα καταλάβουμε πόσο πολυδιάστατο και μοναδικό είναι! Δεν υπάρχει τίποτα περιττό ή τυχαίο σε αυτό. Κάθε λέξη φέρει ιδιαίτερο νόημα, που μπορεί να κατανοήσει μόνο η ψυχή που αφοσιώνεται στον Θεό.
Πηγαίνουμε στις εκλογές, επιθυμώντας να αλλάξουμε προς το καλύτερο τη διοίκηση της πολιτείας. Δεν φοβόμαστε να προσβάλουμε άλλους ακόμη και δημόσια, μόνο και μόνο για να υπερασπιστούμε την υποτιθέμενη ορθότητά μας. Αλλά το σωστό κλειδί για την αλλαγή του κόσμου είναι μόνο ένα.
Αν το Ευαγγέλιο γίνει το καθημερινό μας βιβλίο, που θα διαβάζουμε συνεχώς και θα προσπαθούμε να ζούμε σύμφωνα με αυτό, τότε η ψυχή μας θα μεταμορφωθεί και θα μεταμορφώσει όλο τον κόσμο γύρω μας.
Όμως, όπως έλεγε ο μακαρίτης πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Σμυρνόφ, «για να δεχθείς το Ευαγγέλιο χρειάζεσαι σιωπή και προθυμία να ακούσεις την απάντηση».
Ας προσπαθούμε να ακούμε πιο συχνά τη φωνή της συνείδησής μας, η οποία επίσης μας κηρύσσει το Ευαγγέλιο, αλλά πλέον – προσωπικό, κρυφό από τα μάτια των άλλων και οδηγώντας μας προς τη σωτηρία.
Ουκρανική έκδοση (ΕΟΔ)
Читайте также
Το Ευαγγέλιο είναι η Καλή Είδηση: πώς να την ακούσεις μέσα στη φασαρία;
Το Ευαγγέλιο δεν είναι απλώς ένα βιβλίο, αλλά μαρτυρία του Θεού. Αναλύουμε γιατί είναι τέσσερα, ποια είναι η ουσία τους και πώς η «Καλή Είδηση» μεταμορφώνει την ψυχή μας.
Γιατί η εκκλησιαστική ημέρα αρχίζει από το βράδυ;
Αναλύουμε το νόημα, την ιστορία και το περιεχόμενο του εσπερινού – της πρώτης ακολουθίας του ημερήσιου κύκλου, που αρχίζει κάθε εορτή.
Ορθόδοξη λατρεία: Το ημερήσιο λειτουργικό πρόγραμμα και η κατ’ οίκον προσευχή των λαϊκών
Ας μιλήσουμε για το ποιες ακολουθίες υπάρχουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία και γιατί η γνώση του ημερήσιου κύκλου των ακολουθιών είναι απαραίτητη για κάθε λαϊκό.
Πώς να φτάσουμε στον Ουρανό: Ο Ιωάννης της Κλίμακος για την προσευχή
Διάλογος με έναν Αιγύπτιο ερημίτη για την προσευχή ως μητέρα των αρετών, την προσοχή, τη συντομία και τον αγώνα κατά της διάσπασης.
Μπορεί ο διάβολος να κατοικήσει στην τεχνητή νοημοσύνη;
Εξετάζουμε αν η τεχνητή νοημοσύνη είναι απλώς ένα εργαλείο ή αν μπορεί να γίνει όργανο του κακού και ακόμη σκεύος δαιμονικών δυνάμεων.
Διηγήσεις για την αρχαία Εκκλησία: οι απόστολοι, οι προφήτες και οι διδάσκαλοι
Στους πρώτους χρόνους μέσα στην Εκκλησία, εκτός από τους επισκόπους και τους διακόνους, υπήρχαν και άλλες θέσεις: απόστολοι, προφήτες και διδάσκαλοι. Ποιοι ήταν αυτοί οι άνθρωποι και ποια διακονία εκπλήρωναν;