Ο Ιουλιανός ο Παραβάτης, το σπήλαιο με τους δαίμονες και το σημείο του Σταυρού
ΦΩΤΟ: terrapapers.com
Κατέβαινε μεν σε ένα από τα άδυτα (σπήλαια) που στους πολλούς είναι άβατα και φοβερά (πόσο θα ευχόμουν να κατέβαινε και την οδό που φέρνει στον άδη πριν προβεί στα τέτοιου είδους κακά), συνοδευόμενος και από τον πολλών αδύτων άξιο, τον σοφό γύρω από αυτού του είδους τα πράγματα, δηλαδή τον σοφιστή.
Διότι και αυτό είναι ένα είδος μαντείας σε αυτούς, να μαθητεύουν για τα μέλλοντα σε κάποιον ζωντανό και σε υποχθόνιους δαίμονες, είτε επειδή χαίρονται στο σκοτάδι περισσότερο, αφού και είναι σκοτάδι και δημιουργοί του σκότους της κακίας, είτε επειδή αποφεύγουν τις επαφές με τους ευσεβείς πάνω στη γη και εξαιτίας αυτών είναι ασθενέστεροι.
Καθώς λοιπόν ο θρασύς προχωρούσε, τον προσβάλλουν τα φόβητρα που γίνονται ολοένα περισσότερα και φοβερότερα, αφήνοντας μερικούς ήχους ασυνήθιστους και αηδιαστικές οσμές και φωτεινά φαντάσματα και δεν γνωρίζω ποιες άλλες ανοητολογίες και φλυαρίες· αφού κυριεύτηκε από αυτό το απροσδόκητο, διότι ήταν οψιμαθής σχετικά με αυτά, καταφεύγει στο σταυρό και στο παλαιό φάρμακο και με αυτό σημειώνεται εναντίον των φοβήτρων και κάνει βοηθό αυτόν που δίωκε. Και τα επόμενα είναι περισσότερο φρικώδη.
Κατίσχυσε η σφραγίδα του σταυρού, ηττώνται οι δαίμονες, λύνονται οι φόβοι. Έπειτα τι; Αναπνέει το κακό, αποθρασύνεται, πάλι ορμή και οι ίδιοι φόβοι, και πάλι το σημείο του σταυρού και οι δαίμονες ηρεμούν.
Και ο μυούμενος μένει σε απορία, ο δε μυσταγωγός από κοντά του παρερμηνεύει την αλήθεια· σιχαθήκαμε, λέει, δεν φοβηθήκαμε το σταυρό· νικά το χειρότερο.
Αυτά λέει και λέγοντας πείθει και αφού έπεισε οδηγεί τον μαθητή στο βάραθρο της απώλειας. Και τίποτα το αξιοπερίεργο· διότι η πονηρία είναι έτοιμη να ακολουθήσει το κακό μάλλον παρά να αναχαιτιστεί από το καλύτερο.
Εκείνα μεν λοιπόν τα οποία είπε ή έκανε ή ανέπεμψε εξαπατημένος μπορούν να τα γνωρίζουν εκείνοι που μυούν και εκείνοι που μυούνται.
Ανεβαίνει λοιπόν (από το σπήλαιο) δαιμονισμένος και στην ψυχή και στα πράγματα και με τα γεμάτα μανία μάτια μαρτυρώντας ποιους λάτρευσε· και μολονότι δεν γέμισε από δαίμονες από εκείνη την ημέρα, κατά την οποία τόσο πονηρά τέλεσε, οπωσδήποτε τότε κατέστη η δαιμονοπληξία του περισσότερο εμφανής, για να μην αποδειχτεί μάταιη η κάθοδός του και η μετάληψη των δαιμόνων, την οποία εκείνοι ονομάζουν ενθουσιασμό, αλλάζοντας ευπρεπώς τα ονόματα.
(Γρηγορίου Θεολόγου έργα, Κατά Ιουλιανού Βασιλέως στηλιτευτικός Β΄55-56,ΕΠΕ τόμος 3, σελ. 77-79 μετάφραση παραλλαγμένη προς τη νεοελληνική δική μας)
Πηγή: sostis.gr
Читайте также
Οι πειρασμοί της διαδικτυακής αποστολής: πώς να μην χάσεις τον Χριστό στην καταδίωξη για τα likes
Γιατί η διασκέδαση, το hype και η τυφλή εμπιστοσύνη στους bloggers αντικαθιστούν τη σοβαρή πνευματική ζωή και βλάπτουν την πίστη στο ορθόδοξο τμήμα του διαδικτύου;
Spruce Island Books: Μια συνέντευξη με τον Αρχιεπίσκοπο Αλεξέι της Αλάσκας
«Το Άγιο Όρος με προετοίμασε δίνοντάς μου έναν τρόπο ζωής που τώρα προσπαθώ να μοιραστώ στην Αλάσκα: υπακοή, προσευχή και υπομονή».
Απόστολος της αγάπης: τι μας διδάσκει ο άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος;
Μνημονεύοντας τον ευαγγελιστή Ιωάννη τον Θεολόγο, στρεφόμαστε στις τρεις κύριες αρετές του μαθητή του Χριστού — στην ικανότητα να ακούει, να θεωρεί και να αγαπά με αυταπάρνηση.
Νοσοκομεία, σχολεία, άσυλα: πώς η Εκκλησία υπηρετούσε τους ανθρώπους στο Βυζάντιο.
Πώς μετά το Διάταγμα των Μεδιολάνων επεκτάθηκε η κοινωνική διακονία της Εκκλησίας, θεμελιώνοντας την ιατρική, την εκπαίδευση και τη φιλανθρωπία στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία.
Πώς η αποστολική Εκκλησία βοηθούσε τους έχοντες ανάγκη
Από τη βοήθεια προς τις χήρες έως την εξαγορά αιχμαλώτων – πώς ήταν οργανωμένη η φιλανθρωπία (διακονία) στις πρώτες χριστιανικές κοινότητες της αποστολικής περιόδου.