Ἡ ἐξελικτική προοπτική τῆς μυθικῆς Πηνελόπης στό τώρα καί στό ἐπέκεινα
Πηνελόπη. Φωτογραφία: el.wikipedia
Κείμενο του άξιου μαθητή ενός μεγάλου διδασκάλου Αγίου Πορφυρίου, π. Αρσένιου Κωτσόπουλου.
Ἡ μυθική Πηνελόπη, ἐργαζόμενη μέ ζῆλο μέρα νύκτα, ἔχει στόν νοῦ της νά μήν παρεκκλίνει ἀπό τήν ἔνθεη προοπτική της, τήν μία καί μοναδική γιά ὅλους μας, γι’ αὐτό καί ἀντέχει νά μήν βλέπει παραγωγή στήν δουλειά της ἐν τοῖς πράγμασι. Κανονικά, μέ τήν ἀνορθόδοξη λογική τῆς ἐποχῆς μας θά ἔπρεπε τά 20 χρόνια πού περίμενε τόν Κύριό της νά ἔχει κατακλύσει δύο δωμάτια μέ ὑφαντά. Ὅμως αὐτή περιφρονεῖ τά πράγματα γιά τήν ἐπίτευξη τῆς οὐρανόδρομης προοπτικῆς της. Καί εἶναι ἀλήθεια πώς αὐτά πού βιώνει ἡ Πηνελόπη, ἐργαζόμενη στό «ράβε ξήλωνε δουλειά νά μήν σοῦ λείπει», ὅπως λέει χαριτωμένα τό τραγούδι, ξεκινοῦν γιά τόν καθέναν μας στήν γῆ καί ὁλοκληρώνονται στήν αἰώνια παραμονή μας ἐν τῷ Θεῷ.
Ἔτσι μέσα ἀπό τό ἀτελείωτο ἐργόχειρό της, στήν γήινη διάσταση πετυχαίνει τήν ἐλευθερία της ἀπό τούς μνηστῆρες, τόν πόθο στόν Κύριό της καί τήν κοινωνία μέ τόν Κύριό της. Γεγονότα πού σέ προσωπικό ἐπίπεδο ὅλοι οἱ φιλότιμοι ἀγωνιζόμενοι χριστιανοί δύνανται νά ζήσουν. Ὅμως ὁ Ὅμηρος δέν σταματᾶ τήν προοπτική στό ἐνταῦθα. Τήν προχωρᾶ καί στό ἐπέκεινα. Εἶναι γεγονός πώς ἡ ὁλοκλήρωση τῆς προοπτικῆς ὅπως τήν βιώνει ἡ μυθική Πηνελόπη, εἶναι κατάσταση πoύ βιώνεται πέρα ἀπό τήν γήινη διάστασή μας. Ἡ ἑνότητα τῶν ἀξίων καί ἡ τελική ἐξόντωση τῶν μνηστήρων εἶναι μεταθανάτιες ἐμπειρίες παραδείσιας κοινωνίας. Αὐτή ἡ τελική νίκη τοῦ καλoῦ καί ἡ ὁλική κατάργηση τοῦ θανάτου καί ἡ θεοκοινωνία ὡς ἑνότητα τῶν ἀξίων-ἁγίων ἐν τῷ Χριστῷ θά πραγματοποιοῦνται στήν αἰώνια διάστασή μας μεταθανατίως.
Στόχος λοιπόν στόν πόθο. Μία μή παραγωγή πού παράγει προοπτική. Μία ὀρθόδοξη πρακτική τῆς μυθικῆς Πηνελόπης πού βρίσκεται στόν ἀντίποδα τῆς ὑπεραπαραγωγικῆς ἐποχῆς μας, πού ὅμως δέν παράγει πλέον προοπτική. Ἀκοῦμε τώρα τελευταῖα νά καταρρέει τό Χόλυγουντ. Οἱ ὑπερπαραγωγές στερεύουν. Οἱ ἠθοποιοί πτωχαίνουν. Οἱ δίχως προοπτική κινηματογραφικές ταινίες ὁδηγοῦνται σέ μαρασμό.
Ἡ ἡσυχάστρια Πηνελόπη ζεῖ στό φωτεινό ὑπερῶο της, στήν ὑψηλή κάμαρή της, ἀπόμακρα ἀπό τόν κόσμο τῶν μνηστήρων πού λεηλατοῦν τήν περιουσία τοῦ Κυρίου της στόν σκοτεινό θάλαμο τῶν ὑπογείων τοῦ παλατιοῦ του. Ὁ Ἐσταυρωμένος Χριστός. Καί κάτω ἀπό τόν Σταυρό ὁ σκοτεινός κόσμος τοῦ Ἅδη, πού ὅταν ὁ Ἰησοῦς κατέβηκε σέ αὐτόν τόν συνέτριψε. Ὁ μυθικός Ὀδυσσέας συνάντησε τήν ἀγάπη του, τήν Πηνελόπη, τήν στοχοθετημένη στόν πόθο της γι’ αὐτόν καί μέ τήν παρουσία του τήν ταπεινή στό παλάτι, συνέτριψε στούς σκοτεινούς θαλάμους τούς μνηστῆρες. Θεέ μου, δώσε μου τόν πόθο τῆς ἀγάπης Σου γιά ὅλο τόν κόσμο, γιά νά εἶναι ὁ μόνος μου στόχος καί νά μήν παρεκκλίνω ἀπό τούς ἐκκωφαντικούς ἤχους τῶν ὀπαδῶν τοῦ κόσμου τούτου, πού ἄλλοτε θά μέ γιουχάρουν καί ἄλλοτε θά μέ χειροκροτοῦν, γιά νά μέ ἀποσπάσουν ἀπό τόν μεγάλο ἀγώνα γιά τήν τελική νίκη τῆς ἁγιότητας.
Συμπεράσματα:
Ἡ μή παραγωγή περιορίζει τούς ἀχρείαστους χώρους, πού ὅμως εἶναι χρήσιμοι γιά τούς ἄστεγους. Ὅταν καταλάβουμε τόν λόγο τοῦ ἀποστόλου Παύλου: «Ἔχοντες τροφάς καί σκεπάσματα, τούτοις ἀρκεσθησόμεθα» τότε ἡ εὐκολία μας νά πετᾶμε πράγματα θά ἀποκαταστήσει τούς ταλαίπωρους ἄστεγους σέ πιό ἀσφαλεῖς χώρους πού γιά μᾶς εἶναι περιττοί. Γιαγιάδες 70 χρόνων που ζοῦν μακροχρόνια μέσα στήν Ἐκκλησία καί ἔχουν ἀποφασίσει νά πεθάνουν μαζί μέ τά περιττά ἔπιπλά τους, μόνο ἀντίχριστες λογίζονται ὅσο καί ἄν αὐτό ἐνοχλεῖ τά αὐτιά μας. Πῶς μπορῶ νά κρατάω τρία δωμάτια μέ ἀχρείαστα πράγματα, ὅταν ὁ πολύτεκνος γείτονας κινδινεύει νά βγεῖ στόν δρόμο μέ κόκκινα δάνεια; Ἰδού ἡ ἀπορία γιά ὅλους ἐμᾶς τούς ἀντιχριστιανικά ζῶντας χριστιανούς.
9 Φεβρουαρίου 2025
Читайте также
Ο γέροντας Παΐσιος: Η ασθένεια ως «προκαταβολή» από τον Θεό
Ο Άγιος Γέροντας Παΐσιος, πεθαίνοντας από καρκίνο, διαβεβαίωνε: αυτή η νόσος τού έδωσε περισσότερα από ό,τι τα χρόνια της αυστηρής ασκήσεως. Μαθαίνουμε τη «θεία μαθηματική» των παθημάτων.
«Πνευματική νεύρωση»: ο γέροντας Παΐσιος για το δικαίωμα στο λάθος
Φοβόμαστε μήπως κάνουμε λάθη στη δουλειά και στην εκκλησία. Όμως ο Θεός δεν είναι ένας αυστηρός εξεταστής. Με τη βοήθεια ενός αγιορείτη γέροντα εξετάζουμε γιατί ο «άγιος τελειομανισμός» είναι επικίνδυνος και γιατί η υστερία δεν σημαίνει μετάνοια.
Η λησμονημένη εντολή: γιατί κάθε χριστιανός είναι ιεραπόστολος;
Ο Χριστός καλούσε τον καθένα να κηρύττει, και όχι μόνο τους ιερείς. Εξετάζουμε γιατί το “κήρυγμα με τη ζωή” είναι σημαντικότερο από τα λόγια και γιατί το ευαγγέλιο είναι αναγκαίο πρώτα απ’ όλα για τον ίδιο τον κήρυκα.
«Πικρή αγάπη»: Ο γέροντας Παΐσιος για τα αίτια που διαλύουν τις οικογένειες
Γιατί συγχέουμε την αγάπη με τον εγωισμό; Ο Γέροντας Παΐσιος εξηγεί γιατί η ζήλια, ο έλεγχος και η «πνευματική πίεση» δεν είναι αγιότητα, αλλά δηλητήριο για τον γάμο.
Προσωπική υπερ-ιστορία: πώς να βρει κανείς τον Θεό σε έναν κόσμο παρακμής;
Στην οριζόντια διάσταση του χρόνου (Χρόνος) βασιλεύει η αμαρτία. Αλλά η ψυχή έχει έναν κάθετο δρόμο (Καιρός) – Κάθαρση, Φωτισμό και Θέωση.
Γέροντας Δοσίθεος: Η ευθύνη μας για τη νεολαία είναι πολύ μεγάλη.
Ο γέροντας Δοσίθεος, σε συνέντευξή του στην ελληνική συντακτική ομάδα του ΕΟΔ, μίλησε για το ότι η σύγχρονη εκκλησιαστική ηγεσία έχει αφήσει τη νεολαία στην άγνοια και στη μοίρα της.