Θεωρία της «πενταρχίας» δεν έτυχε καθολικής αποδοχής στον χριστιανικό κόσμο

Το ΤΕΕΣ της Ρωσικής Εκκλησίας δηλώνει ότι η απόφαση για την κατάργηση του καθεστώτος της αυτοκεφαλίας δεν μπορεί να ληφθεί από τη λεγόμενη «Σύνοδο της Πενταρχίας». Αυτό αναφέρεται στο επίσημο σχόλιο του Τμήματος που δημοσιεύτηκε στο mospat.ru.

«Τέτοιες αποφάσεις δεν μπορούν να ληφθούν από τη λεγόμενη «Σύνοδο της Πενταρχίας», για την οποία κάνει λόγο ο μητροπολίτης Περιστερίου Γρηγόριος. Είμαστε αναγκασμένοι να υπενθυμίσουμε ότι η θεωρία της «Πενταρχίας» διαμορφώθηκε στην ορθόδοξη Ανατολή τον 6ο-8ο αι., αλλά ουδέποτε δεν έτυχε καθολικής αποδοχής στον χριστιανικό κόσμο. Πρώτον, δεν την αποδέχθηκε η Εκκλησία της Ρώμης. Δεύτερον, αυτή η θεωρία αγνοούσε άλλες υφιστάμενες εκείνη τη στιγμή αυτοκέφαλες Εκκλησίες, ειδικότερα δε της Γεωργίας και της Κύπρου», σημειώνει η ΡΟΕ.

Το ΤΕΕΣ της Ρωσικής Εκκλησίας υπενθύμισε στον ιεράρχη της Ελληνικής Εκκλησίας ότι «αφότου στα τέλη του 16ου αι. οι τέσσερις Πατριάρχες της Ανατολής – Κωνσταντινουπόλεως, Αλεξανδρείας, Αντιοχείας και Ιεροσολύμων – αναγνώρισαν την πατριαρχική αξία του Προκαθημένου της αυτοκεφάλου Ρωσικής Εκκλησίας, ο τελευταίος κατέλαβε την πέμπτη θέση στα ιερά δίπτυχα των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών».

«Την εποχή της η ιδέα της «Πενταρχίας» χρησιμοποιήθηκε από ορισμένους θεολόγους ως σύμβολο και μορφή της ισοτιμίας των Προκαθημένων των κατά τόπους Εκκλησιών ως αντιστάθμιση στις αξιώσεις των εικονομάχων Πατριαρχών Κωνσταντινουπόλεως και της απολυταρχίας της παπικής εξουσίας στην Εκκλησία της Ρώμης. Είναι θλιβερό σήμερα να παρατηρεί κανείς πώς ο Σεβασμιώτατος Περιστερίου χρησιμοποιεί το δόγμα της «ομοφρόνου συμφωνίας των πέντε πατριαρχών» (Οσίου Θεοδώρου Στουδίτη, Επιστολή 478), προκειμένου να απορρίψει την ισοτιμία των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών υπέρ των καινοτόμων παπικού τύπου αξιώσεων της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως.», αναφέρει το επίσημο σχόλιο του ΤΕΕΣ.

«Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία πάντοτε με σεβασμό αντιμετώπιζε τα Πατριαρχεία της Ανατολής, επί αιώνες τους παρείχε κάθε υποστήριξη και σήμερα αγωνίζεται ακάματα ώστε στις συνθήκες των κλιμακούμενων διωγμών κατά των χριστιανών της Μέσης Ανατολής τα Πατριαρχεία αυτά να παραμείνουν στο ιστορικό τους έδαφος». 

Νωρίτερα η ΕΟΔ έγραψε γιατί το Φανάρι χρειάζεται την «Πενταρχία» και τι πρέπει να περιμένει η Ρωσική Εκκλησία από τη «Σύνοδο των Τεσσάρων».

Читайте также

Στη Νίκαια της Βιθυνίας θυσιάστηκε η αλήθεια για την ενότητα

Η κοινή ανάγνωση του Συμβόλου της Πίστεως των αντιπροσώπων αιρετικών παραφυάδων του Χριστιανισμού με τους Ορθόδοξους, χωρίς το filioque, είναι νίκη… του Οικουμενισμού.

Πρώτη μνημόνευση του Πάπα Λέοντα στο Φανάρι παρουσία Βαρθολομαίου

Στην εκτενή δέηση στο Φανάρι, ο διάκονος ανέκραξε: «Έτι δεόμεθα υπέρ του αγιωτάτου επισκόπου και πάπα Λέοντος και αρχιεπισκόπου και Πατριάρχου ημών Βαρθολομαίου».

Υπεγράφη πορεία προς την πλήρη κοινωνία από Οικουμενικό και Πάπα Ρώμης

Ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως και ο επικεφαλής της Ρ/Καθ. Εκκλησίας στην Τουρκία υπέγραψαν έγγραφο για τη συνεργασία.

Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο για τον Πολιούχο της Πάτρας

Με κάθε επισημότητα και βαθιά κατάνυξη η πόλη της Πάτρας τιμά τον πολιούχο και προστάτη της, Απόστολο Ανδρέα τον Πρωτόκλητο.

Πολυαρχιερατικός Εσπερινός για τον Πολιούχο της Πάτρας

Το Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2025 στον Ιερό Ναό του Αγίου Ανδρέα Πατρών, τελέστηκε Μέγας Πολυαρχιερατικός Εσπερινός.

Ημερίδα: ''Ο ρόλος του Χριστιανισμού σε μία Ευρώπη που αλλάζει''

Ημερίδα για τον ρόλο του Χριστιανισμού στη σύγχρονη Ευρώπη συνδιοργανώνουν στις 11 Δεκεμβρίου η Εκκλησία της Ελλάδος και το ΕΚΠΑ στο ΕΒΕΑ, υπό την αιγίδα του ΥΠΕΞ.