Ο Δ’ Κατανυκτικός Εσπερινός στην Κέρκυρα
ΦΩΤΟ: Ιερά Μητρόπολη Κερκύρας
Το απόγευμα της Κυριακής 23 Μαρτίου, Κυριακή της Σταυροπροσκύνησης, τελέστηκε στο Ιερό Προσκύνημα του Αγίου Σπυρίδωνος ο Δ’ Κατανυκτικός Εσπερινός χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων, κ. Νεκταρίου.
Μετά το πέρας της ακολουθίας και σε συνέχεια της σειράς ομιλιών του κατά τους κατανυκτικούς εσπερινούς της Αγίας Τεσσαρακοστής, ο Σεβασμιώτατος, εμπνευσμένος από μία ομιλία του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά όταν ήταν Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, ανέπτυξε το θέμα του μυστηρίου του Σταυρού.
Μετά από την προγονική παράβαση στον παράδεισο και τον θάνατο που επήλθε, προκειμένου να συμφιλιωθεί ο άνθρωπος με τον Θεόν, κατά πνεύμα, έπρεπε να καταργηθεί η αμαρτία. Αυτή ακριβώς η ανανέωση και συμφιλίωση με τον Θεόν επιτυγχάνεται με τη δύναμη του ζωοποιού Σταυρού.
Κατά τον Άγιο Γρηγόριο ο Σταυρός του Χριστού προαναγγελλόταν και προτυπωνόταν από τις παλαιότερες γενεές. Έτσι, στην Παλαιά Διαθήκη η προτύπωση του μυστηρίου του Σταυρού σημειώνεται μέσω διαφόρων προσώπων. Για παράδειγμα, ο Αβραάμ ο οποίος ακολούθησε το λόγο του Θεού που του αποκαλύφθηκε και τον οδήγησε στην Γη Χαρράν και αξιώθηκε τη θαυμαστή θεοπτία, όταν είδε τον ένα Τρισυπόστατο Θεό στη Δρυ της Μαμβρή. Επίσης, ενεργοποιήθηκε το μυστήριο του Σταυρού κατά τη θυσία του Ισάακ, ο οποίος ήταν ο ίδιος ο τύπος του Χριστού στον Σταυρό, αφού έγινε υπήκοος στον πατέρα του μέχρι θανάτου. Επιπλέον, μέσω του Μωϋσέως που οδήγησε τον υποδουλωμένο Ισραήλ στη Γη Χαναάν και ο Θεός τον πρόσταξε να «λύσει το υπόδημά του», να αποθέσει τους δερματίνους χιτώνες μέσα στους οποίους ενεργεί η αμαρτία. Έτσι, επειδή δεν είναι δυνατόν ο άνθρωπος να αποβάλει εντελώς την πονηρία μόνο με την εσωτερική ενέργεια του μυστηρίου της σταυρώσεως των επιθυμιών και των παθών μπορεί ο άνθρωπος να φθάσει και πάλι στη θεωρία του Θεού, όπως ο Μωυσής αξιώθηκε να δει τη καιόμενη βάτο. Επίσης, η σωτηρία του Μωϋσέως ως βρέφος μέσα στο ξύλινο καλάθι στον ποταμό Νείλο, προτυπώνει τη σωτηρία του ανθρώπου δια της τριττής κατάδυσης στο βάπτισμα. Τέλος, ο γιος του Ιακώβ, Ιωσήφ, ήταν τύπος και μυστήριο του Θεανθρώπου Λόγου που αργότερα επρόκειτο να σταυρωθεί.
Στην εποχή της Καινής Διαθήκης, ο ίδιος ο Κύριος έλεγε προ της σταυρώσεώς του ότι «όποιος δεν παίρνει το Σταυρό του για να με ακολουθήσει, δεν είναι άξιός μου» και «όποιος θέλει να με ακολουθήσει, ας απαρνηθεί τον εαυτό του». Η εντολή Του επομένως είναι η άρνηση του σώματος, του θελήματος, του εαυτού μας και η άρση του Σταυρού Του, η αποφυγή της προσκόλλησης στα γήινα. Αυτό γεννά δόξα αιώνια, ανέκφραστη ηδονή πνευματική και ανεξάντλητο πλούτο τόσο στα παρόντα όσο και στα μέλλοντα. Ακόμη ο Τύπος και το σημείο του Σταυρού είναι θείος και προσκυνητός, σφραγίδα ιερή και αναιρεί κάθε κατάρα και καταδίκη, καθαιρεί τη φθορά του θανάτου και προσφέρει ζωή αιώνια.
Читайте также
Οι Αγιορείτες Κελλιώτες καταδικάζουν την υποδοχή Μητσοτάκη στο Άγιον Όρος
Οι Κελλιώτες Πατέρες καταγγέλλουν την πολιτική εκμετάλλευση της επίσκεψης Μητσοτάκη στο Άγιον Όρος και δηλώνουν ότι η πλειοψηφία των μοναχών διαφωνεί.
Ετήσιο Μνημόσυνο Γέροντος Ιωσήφ Βατοπαιδινού
Του ιερού μνημοσύνου προεξήρχε ο Καθηγούμενος της Ι.Μ. Χιλανδαρίου Γέροντας Μεθόδιος.
Αναταράξεις στο Άγιον Όρος για την επίσκεψη Μητσοτάκη – Επτά Μονές εκφράζουν ανοιχτά τη διαφωνία τους
Με αφορμή κυβερνητικές επιλογές που θεωρούν προσβλητικές για την Ορθοδοξία, ηγούμενοι επτά μονών του Άθω δηλώνουν ότι δεν θα συμμετάσχουν στην επίσημη υποδοχή του πρωθυπουργού – Πιθανή επανεξέταση του χαρακτήρα της επίσκεψης.
Ἀπάντηση στὸν συγγραφέα - ἐπίδοξο «μνηστῆρα» τῆς θεολογίας τοῦ τευχιδίου «Ἐκκλησία ἢ θάνατος»
Ὑπὸ Ἁγιορειτῶν Κελλιωτῶν Πατέρων
Ο Μελ Γκίμπσον στο Άγιον Όρος – Επισκέφθηκε τη Μονή Χιλανδαρίου
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο γνωστός καλλιτέχνης εκφράζει το ενδιαφέρον του για τα ιερά θέματα της χριστιανικής πίστης.
Ενστάσεις Μητροπολίτη Κερκύρας για τον Προσωπικό Αριθμό
Ζητά σύγκληση της Ιεραρχίας με επιστολή προς τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο.